Wat?

Badges unlocken en zo snel mogelijk mayor worden. Met deze simpele opzet scoorde de social app Foursquare een wereldhit. Het geheim van hun succes? Gamification! Logisch, wie een beloning ziet aan het eind van de rit wordt meer gestimuleerd dan wie er niks voor krijgt. Dat geldt niet alleen voor jongeren, maar ook voor wie de puberteit al lang voorbij is. Spelelementen triggeren de motivatie. Maar hoe doe je dat concreet binnen een werkorganisatie? Hoe kan gamification daar het gedrag sturen?

Not just a game!
Gamification is geen spelletje; het heeft als concreet doel de betrokkenheid van werknemers en klanten te verhogen. Via spelmechanismen kan je iemands gedrag aanpassen, hem uitdagen om meer competenties te verwerven of innovatief uit de hoek te komen … Met gamification speel je dus in op de intrinsieke motivatie. Het vergt dan ook een doordachte aanpak die verder gaat dan punten, badges en leaderboards. Deze workshop geeft je inzicht in het integreren van verschillende intrinsieke motivatoren in de bedrijfsvoering. Zo verhoog je het engagement van je werknemers.

Voor wie?

Iedere professional die zich buigt over de engagementsproblematiek, dit kan in een human resource context zijn maar evenzeer in een app development context, health context, toerisme context, en andere. De opleiding is ook nuttig voor bedrijfsleiders die op zoek zijn naar alternatieve verdienmodellen voor hun bedrijf en marketeers die op zoek zijn naar nieuwe methoden om de klantenrelatie te verstevigen. Er wordt geen specifieke voorkennis vereist.

Op het programma

In een eerste deel wordt de meerwaarde van gamification duidelijk. Aan de hand van concrete, praktische voorbeelden ontdek je hoe (efficiënt) het werkt. Daarna ga je zelf aan de slag. In groepjes werk je samen aan de uitbouw van een gamification framework. Via dit stappenplan integreer je de aangeleerde game-based methodieken. Op die manier ga je stapsgewijs op zoek naar een oplossing voor elk doelgebied binnen gamification: het gedrag wijzigen, competenties verwerven of innovatie aanwakkeren.

Al spelend leer je meer en beter. Tijdens Gamification wordt dit duidelijk. Naast een overzicht van de principes van dit fenomeen, word je gewapend om zelf binnen je organisatie met gamification aan de slag te gaan. Daarnaast …

  • Je leert wat gamification kan betekenen voor een bedrijf.
  • Je krijgt een overzicht van bruikbare technieken om mensen te motiveren.
  • Je leert een gamification framework op te zetten.
  • Je past de aangereikte kennis interactief en effectief toe op een (eigen) concrete case.
  • Je krijgt een overzicht van nieuwe mogelijkheden in het verdienmodel van een bedrijf.

Door wie?

Inschrijven

Over HOI

House of Innovation organiseert workshop, opleidingen, meetups en expert talks op regelmatige basis.
Veel van onze trainingen en workshops behoren tot de KMO-portefeuille, waarbij wij een erkende service provider zijn op het gebied van training. Door jaarlijkse subsidies kun jij korting krijgen door gebruik te maken van de KMO-portefeuille.
Naast onze trainingen bieden we kantoorruimte aan voor groeiende ondernemingen.

Let's have a coffee