Vorige donderdag en vrijdag trokken wij naar The Next Web, hét jaarlijks tech event bij uitstek. Gewapend met onze digitale notitieboekjes, getrainde Twitterduimen en veel goesting stapten we op onze pimped out chromed out Thalys richting Amsterdam. Een week en 18 talks later blikken we even terug.

 

Een overdosis aan creativiteit

 

Het eerste wat ons bijbleef was de onvoorstelbare dosis creativiteit en enthousiasme. We denken spontaan aan hoe Brian Collins van Collins design met veel passie kwam vertellen over zijn liefde voor design. “Minimal viable product should be maximum f*cking love!”, riep hij terwijl hij het nieuwe design voor de lippenbalsem EOS door de zaal katapuleerde (sidenote: we grepen er nét naast. De teleurstelling was van ons gezicht af te lezen). Of aan de vertederende samenwerking tussen Leta&Wade, een design –en liefdesduo met het syndroom van Peter Pan. Met hun creatief project “Complements” wilden ze de grenzen van visuele content aftasten door middel van experiment. Denk aan fotografie met verkleedpartijtjes, pruiken, elkaar bekogelen met verf, duiken in een ballenbad en alles wat je je maar kan bedenken. Zolang ze hun innerlijk kind maar levend houden. De felle kleuren van hun werk sloten naadloos aan bij het iets te strakke flashy roze deux-pièce’ke van Piera Gelardi. Maar hé dat is helemaal oké want deze power woman leerde ons dat we “the most badass version of ourselves” moeten zijn. En als de Creative Director van Refinery29 dat zegt dan zal dat zo wel zijn, denken wij dan.

 

Staat augmented reality voor de deur?

 

Combineer deze creativiteit met de laatste technologische trends en je hebt een goed recept voor innovatie. Artificial intelligence, augmented reality en data waren daarbij terugkerende begrippen. Zo maakten we alvast kennis met Google lens, een nieuwe functie voor Android die de camera van je smartphone verandert in een zoekmachine. Wijs je bijvoorbeeld met je camera naar een bloem, dan zal Google lens je op basis van keywords de nodige informatie geven. Eens virtual reality een feit wordt zullen we geen hashtags meer nodig hebben en zal het belang van data enkel toenemen. “Data is the new oil”, dat hadden een aantal sprekers goed begrepen. Zo zagen we bijvoorbeeld Ryan Detert die met zijn platform Influential merken en influencers connecteert op basis van data. Of Stephanie Alys die met Mystery Vibe de wereld van SexTech verandert met gepersonaliseerde sekstoys op basis van artificial intelligence.

 

Een kritische blik op technologie

 

Toch bekijkt niet iedereen deze trends door een roze bril (of zeg maar hololens of Snapchat Spectacles). Volgens schrijver Ben Hammersley is “artificial intelligence incredibly terrifying for the normals outside The Next Web”. En misschien niet geheel onterecht. Wat zal de invloed zijn van data op creativiteit? Brian Collins wees ons erop dat “analytics and strategies are slowly killing design”. En zijn die analytics wel altijd even betrouwbaar? Volgens Kodi Foster is er “too many shit on social media” waardoor data niet altijd representatief is. Denk aan die ene toevallige klik op een advertentie over scheerschuim waardoor je steeds meer gelijkaardige advertenties in je Facebook feed ziet verschijnen. Of aan hoe je steeds meer nieuws artikels over baby’s krijgt voorgeschoteld. Gewoon omdat je vriendinnen via social media communiceren over de uitbreiding van hun gezinsleven. En zo wordt stilletjes aan je content en je realiteit steeds meer gemanipuleerd door je omgeving. Of zoals Kodi het omschreef: “The polution of reality via data is contagious. It’s like you are getting sneezed on by a ton of people”.

 

The Next Web: Over-inspiratie, een hoofd vol ideeën en een kritische blik.

 

Goed om in het achterhoofd te houden, al kon het ons enthousiasme voor technologie niet temperen. The Next Web maakte een overdonderende indruk op ons en wij gingen met een hoofd vol inspiratie weer naar huis. Al lag dat niet altijd aan de inhoud van de talks zelf maar wel aan alle verschillende standpunten die sprekers hier tegenover innamen. The Next Web, wij waren content. Hopelijk tot volgend jaar?

 

Oh ja, ook nog even dit:

 

De grootste verrassing:

De grootste teleurstelling:

 

 

 

Meer lezen? Lees onze ervaringen, verwonderingen en ontdekkingen op www.hoi.be/blog.

Back to overview

Related posts